Monday, June 6, 2011

Tahukah anda jangka hayat barangan kosmetik anda? (2)

  1. Bedak asas (Base powder) - Jangka hayat: Bedak asas tanpa minyak (12 bulan); Pelembap, krim atau bedak asas padat/kompak (18 bulan). Bedak asas juga perlu digunakan sebaiknya. Bedak asas tanpa minyak mempunyai jangka hayat yang sangat pendek kerana ia lebih cepat kering berbanding bedak asas yang lain. Bedak kompak pulak mungkin akan kering lebih awal kerana bercampur dengan minyak kulit semulajadi daripada kulit yang tertinggal pada span yang digunakan.
  2. Penutup cela (Concealer) - Jangka hayat: 12-18 bulan. Penutup cela jenis batang adalah jenis penutup cela yang tahan paling lama. Anda boleh mengetahui keadaan tamat jangka hayatnya apabila ia menjadi kering dan tidak lembut seperti mula-mula ia digunakan dahulu. Penutup cela jenis pula akan mula terpisah dan berketul-ketul apabila tamat tarikh luputnya.
  3. Gincu bibir (Lipstick) - Jangka hayat: 2 tahun. Ia tahan lama kerana ia adalah formula campuran pigmen dan lemak. Buih-buih yang mungkin terdapat di atas gincu tidak bermaksud yang gincu anda telah rosak tetapi ia hanya meerupakan titisan kelembapan yang boleh dilap.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...